Raketový růst umělé inteligence neminul ani nás v Programii. Ba naopak. Od začátku roku makáme na tom, abychom AI co nejefektivněji integrovali jak do našich interních systémů, tak do administrace našich klientů.
A výsledek? Vyvíjíme nové AI moduly, které rázem posouvají e-shopy Programia na úplně jinou úroveň. Pojďte se podívat, jak technologie zásadně ulehčují práci našim klientům i jejich zákazníkům.
Vývoj AI modulů je pro nás klíčový
AI moduly pro klientský HelpDesk
Okamžité přijetí ticketů
Dříve se požadavky v HelpDesku přijímaly postupně, dnes je díky jednomu z našich modulů příjme a přiřadí uměla inteligence ihned.
JAK TO FUNGUJE?
- Jakmile nám klient odešle nový ticket, okamžitě ho převezme naše AI asistentka Mia (která je založena na velkém jazykovém modelu, tzv. LLM).
- Vyhledá podobné tickety z minulosti – včetně toho, kdo je řešil a s jakým výsledkem. Díky tomu během chvilky přidělí úkol správné osobě z našeho týmu.
- Virtuální kolegyně Mia klienta také informuje, že jsme jeho požadavek přijali a pracujeme na něm. A pokud chybí klíčové informace, Mia si je sama vyžádá.
Ruční vyhledávání podle klíčových slov tak mizí ze scény. AI pracuje nejen s obsahem textu, ale také s jeho významem. Proto najde souvislosti i tam, kde by je člověk přehlédl.
+ Díky tomuto modulu dostávají naši vývojáři tickety i s kontextem během vteřin. Klient vidí, že jeho požadavek aktivně řešíme a celý proces je tak rychlejší i spolehlivější.
Dotaz klienta v HelpDesku svého e-shopu
Virtuální asistentka zpracuje ticket jak pro klienta, tak pro náš interní tým
AI chat přímo v adminu - a zase ta Mia
„Exportovali jsme někdy faktury? A jak jsme to tenkrát vlastně dělali?“ Klient je přece jen člověk a nemůže si pamatovat vše, co v minulosti řešil s naší podporou. Dříve by to znamenalo, že musí dlouze hledat v historii ticketů – dnes napíše virtuální asistence Mie a ona to udělá za něj.
JAK TO FUNGUJE?
- Klient napíše dotaz do AI chatu přímo ve svém e-shopovém adminu.
- LLM dohledá, zda se podobný problém řešil už v minulosti, v jakém ticketu, kdo se mu věnoval a s jakým výsledkem.
- Mia vrátí srozumitelnou odpověď – jasnou i pro netechnické uživatele.
AI chat bude brzy dostupný jako nová záložka v hlavním menu administrace. Ovládání připomíná běžné chatovací aplikace — vlevo historie konverzací, vpravo chatovací okno, dotazy uživatelů napravo a odpovědi Mii nalevo. Každá odpověď navíc obsahuje čas zpracování, takže uživatel hned vidí nejen obsah, ale i rychlost.
Klient může zadávat nespočet promptů, např. „Kdy jsme naposledy řešili změny v dopravě?", „Máme nasazenou ochranu proti fake objednávkám?", „Proč se v přidával na home page carousel s produkty?", „Co se řešilo v ticketu 12345?".
+ Chat v administraci zásadně zrychlí hledání v historii ticketů a pomůže klientům vyřešit požadavek, aniž by potřebovali naši podporu. Klient uvidí celou historii vlastních ticketů, náš interní tým má přístup ke všem.
Přehledné umístění chatu v administraci e-shopu
Komunikace klienta s virtuální asistentkou Miou
AI moduly pro frontend e-shopů
Doporučené produkty podle vizuální podobnosti
Na frontend přinášíme inovativní modul, který doporučuje produkty podle toho, jak vypadají (nikoliv jen podle názvu, kategorie nebo značky). Pomocí počítačového vidění AI zanalyzuje barvy, tvary a vzory a podle tzv. „kosinové podobnosti" najde ty nejbližší možné alternativy.
HLAVNÍ VÝHODY MODULU:
- Klient v administraci nemusí hledat podobné produkty a pak je ručně přiřazovat, AI to během chvíle udělá za něj.
- Zákazník najde v internetovém obchodě podobné produkty bez složitého filtrování.
- Výsledky jsou přesnější než při klasickém filtrování parametrů.
- Doporučení funguje i v případě, že mají produkty odlišné názvy či kategorie.
- AI chytré doporučení eliminuje tzv. „prázdné odpovědi".
Modul už je spuštěný v internetovém obchodě našeho klienta Tilendo.cz, prodejce obkladů a dlaždic. Zákazníci tam vidí vizuálně podobné alternativy přímo na produktových stranách.
+ AI doporučování podobných produktů ulehčuje a zrychluje práci produktovým administrátorům, zákazníkům pomáhá s výběrem a zvyšuje počet uskutečněných nákupů.
Produktová strana výchozího produktu i s doporučením jemu podobných
Detail bloku vizuálně podobných produktů na webu Tilendo.cz
AI chatbot místo zákaznické péče
Díky našemu MCP serveru vstupuje AI přímo do API klientova obchodu. MCP server zde funguje jako prostředník, který propojuje AI moduly s externími daty, systémy a e-shopy. Umělá inteligence tak zpracujeme velké množství zákaznických a produktových dat a dokáže poskytnout personalizovanou zákaznickou péči v reálném čase.
JAK CHATBOT FUNGUJE V PRAXI?
Virtuální asistent dá zákazníkovi info o stavu jeho objednávky, poradí s dopravou i platbou a dokáže vyhledat a filtrovat produkty dle jejich ceny, složení, materiálu, barvy či značky.
+ AI chat je dostupný 24/7, pracuje v reálném čase s nejaktuálnějšími informacemi. Dokážeme ho rychle adaptovat na jakýkoliv projekt, kde ušetří čas zákazníkům, starosti zákaznické péči a finance klienta.
Příklad AI chatbota pro e-shop Grizly.cz
Příklad AI chatbota pro e-shop Nejlevnějšínábytek.cz
Další AI moduly, které připravujeme ke spuštění
AI agenti - testeři bez pauzy
Vedle ticketů a doporučování jsme se pustili i do vývoje našich interních AI agentů, kteří automatizují testování e-shopů.
Tito agenti se chovají jako skuteční zákazníci – otevírají stránky, klikají na tlačítka, registrují se, přihlašují a vytvářejí objednávky. Každý jejich krok se zapisuje do logu, takže naši vývojáři přesně vidí, kde se objevila chyba.
KLÍČOVÉ VÝHODY AI TESTERŮ:
- Jsou rychlejší a manuálním testerům ušetří spoustu času, který mohou věnovat jiným důležitým úkolům.
- Jsou flexibilní, takže se dokáží ihned přizpůsobit změnám v on-line prostředí.
- Lépe se orientují v kontextu, proto odhalí chybu i tam, kde by ji klasické testování nenašlo.
+ Testování pomocí umělé inteligence je hloubkové, rychlé a flexibilní. Jakmile ho zavedeme do praxe, našim kolegům zmizí rutinní práce a budou se moct soustředit na složitější scénáře.
AI-driven vyhledávání
I přes skvělé výsledky ve vývoji vlastních AI modulů, je to u nás v Programii jen začátek. Další z projektů, který budeme spouštět v nejbližších měsících, je komplexní vyhledávací modul.
KOMBINUJE:
- fulltext,
- sémantické vyhledávání (BERT),
- vizuální vyhledávání (CLIP),
- hlasové vyhledávání,
- reranking (LightGBM)
- a personalizaci pomocí tzv. „collaborative filtering".
+ E-shopy našich klientů díky tomu budou dosahovat vyšší konverze, nižší bounce rate a budou hlavně připravené na éru AI-dominovaných vyhledávačů.
V Programii denně makáme na vývoji nových AI funkcí
Strategie vývoje umělé inteligence v Programii
Proč klademe na zapojení AI tak velký důraz?
Díky umělé inteligence od nás mohou klienti dostávat rychlejší odpovědi na své požadavky, přehlednější data, zajistíme stabilnější provoz e-shopů a personalizovaná nabídka ulehčí nakupování jejich zákazníkům. Pro náš interní tým to navíc znamená méně rutiny a více prostoru pro inovace a vývoj.
V čem vidíme hlavní potenciál AI?
- Automatizace a efektivita – AI má šetřit čas a kapacity.
- Personalizace – odpovědi a obsah na míru konkrétním uživatelům.
- Multimodální interakce – text, hlas i obraz v jednom prostředí.
- On-premise řešení – kontrola nad daty, žádný vendor lock-in.
- Průběžná optimalizace – rychlé iterace, feedback loop, měření.
Naše vize
Programia dnes buduje AI infrastrukturu, která není jen o chytrých funkcích. Naším cílem je přinášet klientům rychlejší prodej, spokojenější zákazníky a stabilnější provoz.
Ať už jde o automatickou odpověď na ticket, doporučení produktu podle fotky nebo testování e-shopu ve tři ráno, máme jedno motto: „technologie mají pracovat pro lidi, ne naopak." 🧠
Aktivně se vzděláváme v oboru AI
Část našeho týmu prošla specializovanými kurzy AI Agenti a AI Developer od společností Robotdreams a Laba. Jaké nové dovednosti získali?
„Náš tým se zúčastnil on-line kurzu AI Agenti pod vedením zkušeného lektora Lukáše Kellersteina. V jedenácti nabitých lekcích jsme se dozvěděli o tom, jak AI agenti fungují a jak by nám mohli pomoci nejen při testování webových stránek.
V jednotlivých lekcích jsme se seznámili jak se základy pro tvorbu agentů, kteří umějí pracovat s informacemi a využívají velké jazykové modely LLM, tak s pokročilými nástroji a frameworky jako n8n, Langchain, LangGraph nebo Semantic Kernel.
Nebyly to však jen teoretické lekce, protože jsme plnili zadané úkoly a sami jsme tvořili agenty pomocí moderních nástrojů ve VS Code. Díky tomu jsme si vše vyzkoušeli a rozhodně jsme zlepšili i naše hardskills. Výsledkem našeho snažení je obdržení certifikátu o absolvování kurzu.
Téma AI agentů je pro nás i po kurzu stále aktuální. Nyní se zajímáme o výhody a možnosti Open AI Agents SDK a jejich uplatnění u nás."
Kateřina Lichá, specialistka Programie
Tři specialisté Programie se zúčastnili AI kurzů
„Díky podpoře naší firmy Programia jsme absolvovali kurz AI Agenti od Robotdreams. Kurzem nás provázel zkušený developer Lukáš Kellerstein z Microsoftu. Co nám testerům to celkově přineslo? Praktický vhled do AI agentů – nejen teorii, ale i reálné projekty. V kurzu jsme si ukázali, že umělá inteligence není jen o chatování, ale že si můžeme tvořit vlastní AI agenty – pochopili jsme, že agent = logika + nástroje + LLM, a že každá část má svou roli.
Seznámili jsme se s velkými jazykovými modely (GPT, Gemini, Claude...) a jejich rozdíly. Prošli jsme si různé architektury a přístupy (např. ReAct agent, multiagentní řešení) i to, jak funguje reinforcement learning. Probírali jsme také různé typy databází, jejich výhody a vhodné použití pro práci s AI agenty. V rámci kurzu jsme individuálně plnili praktické úkoly – každý z nás si navrhl a naprogramoval své vlastní agenty podle zvolených nástrojů a přístupů.
Pracovali jsme s různými technologiemi: n8n, Docker, MySQL, LangChain a LangGraph, Python, Playwright, RL knihovny... některé z nich jsme již ovládali, jiné byly pro nás nové. Bylo zajímavé sledovat rozhodování a učení agenta – kdy se rozhodnul vybrat náš vlastní tool, kdy se rozhodnul odpovědět sám a jakým způsobem.
Kurz AI Agenti byl pro nás dobrým základem a na získané znalosti navážeme vývojem vlastních řešení, která nám testerům pomohou zefektivnit práci."
Terezie Ocelková, specialistka Programie
Úspěšně prošli kurzem AI Agenti
„Absolvoval jsem oba kurzy. Kurz AI Developer se zabýval AI od samotné podstaty velkých jazykových modelů včetně jejich tréninku, promptování, hodnocení modelů až k jednotlivým úkonům. V rámci kurzu jsme zkoušeli učit menší modely různé způsoby chování a hodnotit, jak se který model k danému úkolu hodí. Komunikovali jsme s modely na úrovni API.
Učili jsme se jak takové API a AI agenty psát, jak brát v potaz omezení a hardwarové nároky lokálních modelů, pracovat s nimi a chápat vztahy HW a výkonu LLM (velkých jazykových modelů). Zkušenosti již aktivně využívám při nasazování AI do našeho HelpDesku, kde pomocí lokálního modelu zpracovávám nové tickety a připravuji chat."
Jan Bandola, specialista Programie
Či kurze AI Developer od Robotdreams a Laba
Chcete zvednout technologickou úroveň svého obchodu? Spojte se s vývojáři z Programie. Společně vybudujeme takový e-shop, který bude denně využívat umělé inteligence.