Programia - Tvorba e-shopů, shop, eShop, e-shop, B2C, B2B

MENUZAVŘÍT
Úvod Novinky Consulta má nový e-shop! Co se změnilo a jak hodnotí spolupráci klient?

Consulta má nový e-shop! Co se změnilo a jak hodnotí spolupráci klient?

Pekárková Sylvie 4.11. 2022

V srpnu 2022 jsme spustili nový projekt pro klienta z oblasti velkoobchodního i maloobchodního prodeje. Web Consulta.cz nyní umožňuje parametrické porovnávání produktů a systém lze nastavit také pro potřeby prodeje na B2B trhu. Jak vypadají nejdůležitější změny a co na spolupráci s Programií oceňuje jednatel společnosti Michal Kalenda?

O společnosti Consulta

Na trhu je Consulta již od roku 1997 a právě letos slaví 25 let od svého vzniku. Není tedy pochyb, že se jedná o spolehlivého a cílevědomého prodejce, který přijímá nové výzvy a jde s dobou. Ostatně důkazem je i jejich nový e-shop, na který se podíváme detailněji.

Svou nabídku dělí Consulta do tří hlavních částí:

  • audiovizuální vybavení do škol,
  • elektronická zařízení do kanceláří,
  • pokladní systémy pro obchody a restaurace.

Sortiment nedávno ještě rozšířili o luxusní bytové vybavení (textilní výrobky a interiérové vůně), které si mohou zákazníci spolu s nástěnkami, magnetickými tabulemi a tapetami, popisovacími fóliemi a dalšími interaktivními produkty pořídit také pro domácí použití.

„Dnes jsme ryze česká rodinná firma, kterou zakládal můj tatínek jako výrobce elektronických psacích strojů. Postupně jsme rozšiřovali výrobní program o obchodní aktivity, které u nás v současné době výrazně převažují. Aktuálně působíme jako dovozce a distributor více značek do České republiky. Sami programujeme vlastní pokladní software a neustále se snažíme o rozšiřování sortimentu, kde si zakládáme na tom, abychom našim zákazníkům dodávali produkty a služby s přidanou hodnotou. Nechceme se hnát za kvantitou, ale nabízíme individuální přístup ke každému zákazníkovi. A přesně to jsme chtěli dostat i do našeho nového e-shopu,“ prozradil Michal Kalenda, jednatel společnosti Consulta.

To nejlepší z nového e-shopu

Napojení na IS Helios

Napojení na IS Helios jsme realizovali v úzké spolupráci s klientem. Data se nyní vyměňují v pravidelných intervalech v obousměrném propojení, a to plně automatizovaně.

Rezervace skladové zásoby po nákupu zboží

Tato funkce spočívá ve snížení skladové zásoby na e-shopu po nákupu zboží. Do doby, než je objednávka stornována nebo uhrazena, se s touto skladovou zásobou počítá, jako by na skladě nebyla.

Zobrazování dat dle stavu na skladě

Na novém e-shopu Consulta je možný i nákup produktů, které mají nestálou dostupnost – Dlouhodobě nedostupné, Dostupné „na dotaz“ nebo Dostupné „do týdne“.


Různé typy dostupnosti zboží na e-shopu


Pro tento případ bylo potřeba upravit chování a podmínky stavů skladu tak, aby se v košíku zobrazovala správná textová informace (např.: Datum doručení bude stanoveno dodatečně), a zároveň se tím nerozbila rezervace skladových zásob u standardních produktů.

Pravidla skladu a chování položek jsme společnosti Consulta nastavili na míru.


V košíku – Datum doručení bude stanoveno dodatečně


Pro produkty s nestálou dostupností jsme museli vyřešit vzájemné kombinace několika skutečností: datum odeslání, textovou dostupnost, nadefinované stavy skladů a informace o době dodání v košíku. Díky tomu vše funguje bezchybně a provázaně.

Dárkové šeky (poukazy)

V kategoriích Do domácnosti a Kosmetika a parfémy se zákazníci mohou prokliknout do dárkových poukazů a šeků a vybrat si hodnotu (například 500 Kč), kterou chtějí někomu věnovat.

Platnost dárkového poukazu je 6 měsíců od provedeného nákupu a v administraci e-shopu ji lze variabilně měnit (možnost změny délky platnosti poukazu byl specifický požadavek Consulty). Grafiku dárkového šeku si připravili sami – do této činnosti klientům obvykle nezasahujeme. 


Grafický vzhled dárkového poukazu od společnosti Consulta


V rámci jedné objednávky je možné zakoupit pouze jeden šek a nelze s ním objednat jiné zboží. Dalším typickým znakem šeku je to, že v jedné objednávce může zákazník uplatnit pouze jeden dárkový poukaz a ten musí být vyčerpán v celé jeho hodnotě (v košíku musí být cena zboží stejná nebo vyšší). Poukaz rovněž není možné použít na odečet dopravy nebo dobírky či vyměnit za hotovost.

Zákazník má možnost k šeku připojit osobní vzkaz, který se propíše do těla e-mailu s přiloženým dárkovým poukazem.

Dárkové poukazy jsou k dostání v e-shopu nebo na prodejně Consulta ve Vyškově.


Přehled dostupných dárkových poukazů

Snadno dostupná poradna

U každé podkategorie v e-shopu lze zvolit odpovědnou osobu, kterou mohou zákazníci kontaktovat v případě potřeby. Banner s kontaktními údaji je zařazen jako položka rozcestníku podkategorií a celý tento prvek jsme připravili Consultě na míru. Naši ostatní klienti to takto nemají.


Odpovědná osoba Vlastimil Pospíšil


Odpovědná osoba Andrea Šilerová


Po rozkliknutí hlavních kategorií je na první pohled dobře viditelný odkaz do poradny a je možné přidat také odkaz přímo na technickou podporu či jiné dlaždice. Záleží vždy na klientovi, co svým zákazníkům zobrazí.


Zobrazení sekce Poradna v hlavních produktových kategoriích


V každém detailu produktu je navíc pod tlačítky Sdílet, Přidat do porovnání, Přidat do oblíbených odkaz Nevíte si rady? Poradíme Vám, který vede do pop-up okna pro vyplnění dotazu k produktu. Můžete si to vyzkoušet zde.

Změny ve fulltextovém vyhledávání 

Pro vyhledávání se bere v potaz jak název produktu, tak i název výrobce (pokud není v názvu produktu obsažen). Tím se zvyšuje šance na zobrazení více relevantních produktů ve výsledcích vyhledávání na e-shopu.


Název výrobce (Scangle) není v názvu produktu, ale až v detailu produktu


I přesto, že není název výrobce v názvu produktu, zobrazí se v našeptávači relevantní produkty (ty od výrobce Scangle)


Fulltext vyhledává produktový kód nejen podle přesné shody výrazu a produktového čísla, ale prohledává i jeho části. 

Jestliže pro vyhledávací dotaz existuje pouze 1 produkt, dostane se zákazník po kliku na ikonu lupy ihned na detail daného produktu. 


1 zobrazený produkt v našeptávači na vyhledávací dotaz VEX_3


Pokud vyhledávacímu dotazu „vex“ (prostřední část kódu produktu; celý kód zní například QSW.CSRVEX_7Y) odpovídá více relevantních produktů, pak ty se zobrazí v našeptávači a následně také ve výsledku vyhledávání.


Relevantní produkty v našeptávači zobrazené na vyhledávací dotaz „vex“


Výsledek vyhledávání na dotaz „vex“


Parametrické porovnávání produktů

  • Viditelné v mobilním telefonu – na rozdíl od našich ostatních e-shopů měla Consulta požadavek mít parametrické porovnávání produktů viditelné také na mobilním telefonu.
  • Dostupné přes ikonku vah – produkty z jednotlivých kategoriích nebo z detailu produktu lze rovnou přidat do porovnávání přes ikonku vah. Tuto funkci mohou využít jak registrovaní, tak neregistrovaní zákazníci. Ikonka vah s počtem porovnávaných produktů je zobrazena rovněž v hlavičce webu a klikem na ni se zákazník dostane do přehledu všech porovnávaných produktů. Produkty lze do porovnávání kdykoliv přidat přes tlačítko Přidat do porovnávání (limit je 12 produktů v porovnávání – takto je to nastaveno na všech našich e-shopech) nebo z něj odstranit přes tlačítko Odebrat z porovnávání.


Ikonka vah u produktů pro zařazení do porovnávání


Tlačítko „Přidat do porovnávání“ v detailu produktu


Tlačítko „Přidat do porovnávání“ v detailu produktu


Ikonka vah v hlavičce e-shopu


  • Přehledné díky funkci skrýt – při porovnávání produktů si zákazník může nechat skrýt stejné parametry a zaměřit se pouze na ty rozdílné a rozhodující.
  • S možností sdílení – svůj výběr produktů může zákazník (i ten neregistrovaný) jednoduše sdílet přes e-mail se svými známými (či ho poslat sám sobě) nebo jej zveřejnit na sociálních sítích přes odkaz zobrazený nad porovnávanými produkty, který si klikem zkopíruje do schránky.


Produkty zařazené do parametrického porovnávání


  • S plovoucími produkty – při parametrickém porovnávání je možné s produkty manipulovat a libovolně měnit jejich pořadí nebo je odebrat kliknutím na křížek. V okamžiku, kdy jsou ve výběru více než tři produkty (maximálně 12), je tak možné umístit dva nejzajímavější přímo vedle sebe, což výrazně zpříjemňuje porovnávání.
  • Doplněné o kontakty – pokud by si někdo nevěděl s výběrem rady, nachází se pod produkty blok s logem Consulty, telefonním číslem a časem, kdy je možné technickou podporu kontaktovat. Při otevření na mobilním telefonu lze po kliku na uvedené číslo ihned zavolat.

Nastavování e-shopu pro potřeby B2B

  • Ceníky – pro B2B klienty existuje několik ceníků, které přiděluje Consulta v IS podle toho, zda se jedná o dealera, velkoodběratele nebo konečného uživatele. Podle přiděleného ceníku a vyplněného/nevyplněného DIČ se následně zobrazují ceny na e-shopu.


Nastavení zobrazování cen na e-shopu


  • Doručovací adresy – lze uložit libovolné množství doručovacích adres, z nichž si pak B2B zákazník zvolí v objednávce tu, na kterou chce balík odeslat. Navíc se v profilu B2B klienta nachází záložka Dealerská sekce, kde je možné zobrazovat informace pouze pro B2B zákazníky.


Výběr doručovacích adres a Dealerská sekce


  • Zobrazení cen – U B2B zákazníků se pracuje s cenou bez DPH a u B2C zákazníků s cenou s DPH. To znamená, že po přihlášení do e-shopu se B2B zákazníkům zobrazuje zvýrazněně cena bez DPH a nad tím je menším písmem uvedena cena s DPH. Podle zvýrazněné hodnoty se zboží také filtruje (řadí se od nejlevnějšího produktu, od nejdražšího apod.). U B2C zákazníků je v detailu produktu a na náhledech produktových karet v katalogu zvýraznění cen naopak – zvýrazněná je cena s DPH. I v tomto případě se filtruje podle zvýrazněné ceny. Rozsah hodnot cenového filtru je tedy pro každou skupinu zákazníků odlišný.


Zvýraznění ceny bez DPH speciálně pro B2B zákazníky


Zobrazení ceny v detailu produktu pro B2B zákazníky


Zobrazení ceny v detailu produktu pro B2C zákazníky


Další speciální funkcionality

Přehrávání videí v e-shopu

Přímo v detailu produktu lze přehrát video, aniž byste museli otevírat celou galerii nebo přejít na YouTube. Například u EET pokladny Conto Mobile s V1s jsou ke zhlédnutí dvě videa.


Videa v galerii na detailu produktu


Jednoduchá registrace

Při zakládání nového profilu stačí vyplnit e-mail a heslo. 

Rychlé načtení fakturačních údajů

Až při nákupu je neregistrovaný nebo nově registrovaný zákazník požádán ve 3. kroku nákupního košíku o zadání fakturačních údajů, které se mu při vyplnění IČ automaticky načtou z administrativního registru ekonomických subjektů ARES.

Michal Kalenda o spolupráci s Programií

Michal Kalenda stojí ve vedení firmy Consulta a je to právě on, kdo navštěvuje mezinárodní výstavy, osobně testuje nabízené produkty a rozvíjí celou společnost. Stál i u zrodu nového e-shopu, a proto jsme se jej zeptali na průběh vývoje z jeho úhlu pohledu. My sice můžeme vyjmenovat všechny nové funkcionality e-shopu, ale stejně je tím nejdůležitější vždy spokojenost klienta. Tak ať to není jen černobílé, přečtěte si, jak hodnotí spolupráci on:

Jak to fungovalo dříve a jak to funguje nyní?

Náš starý e-shop již neodpovídal moderním potřebám e-commerce a jeho funkcionalita nešla rozšiřovat a ani nebyla poskytovatelem aktualizovaná.

Proto je pro nás nové řešení velkým posunem vpřed a doufáme, že se nám vrátí obrovské množství práce, které jsme projektu věnovali z naší strany. 

Jak probíhala spolupráce s Programií?

Na začátku jsem oslovil firmu Programia, protože se mi líbila funkcionalita jednoho z jejich webů a hledal jsem nové řešení pro náš e-shop. Důležité pro mne bylo, abychom mohli systém neustále aktualizovat a nemuseli přecházet na nové a nové platformy. Bohužel jsme jednání začali až v době Covidu, což spoustu věcí výrazně ztížilo, neboť komunikace probíhala pouze telefonicky, e-mailem a přes videokonference.

Začali jsme analýzou potřeb, kde z mého pohledu sehrála roli právě online komunikace, kdy nebylo možné představit a dostatečně konkretizovat jednotlivé funkce naživo při prezentaci. Následné „nastavování“ systému ze strany Programie probíhalo v dohodnutých termínech, bylo ale ovlivněno právě rozdílným chápáním některých bodů uvedených v analýze.

Postavili jsme se k tomu jako profesionálové mající jasný cíl – vzájemnou spolupráci. Nedorozumění jsme vyřešili a dohodli se na postupu, jak se jich příště vyvarovat.

A přesně toto jsou situace, kdy se ukáže skutečná spolehlivost obchodního partnera, a to, jak se postaví k problému, který se nečekaně objeví. Proto si velmi cením přístupu Programie. Myslím, že jsme to nakonec velmi dobře zvládli.

S čím jste byl spokojený nejvíce?

Rozhodně s možnostmi nového e-shopu. Zejména jeho použitím na mobilních zařízeních a s možností prolinkování produktů s články a poradnou. Zásadní pro nás jsou také možnosti nastavení systému pro potřeby prodeje B2B. 

Jak hodnotíte propojení e-shopu s vaším informačním systémem?

Propojení s naším informačním systém jsme se rozhodli vyřešit, vzhledem k jeho omezeným možnostem, datovým můstkem, který vytvořili naši programátoři. Propojení asi není zcela ideální, ale snažíme se co nejvíce využít možnosti nového e-shopu, které bychom přímým spojením museli oželet.

Které změny jsou nejzásadnější a které nejvíce ocení vaši zákazníci?

Naši zákazníci nejvíce oceňují právě použití e-shopu na mobilních zařízeních, možnost parametrického porovnávání produktů, viditelnost počtu kusů skladem a termínu odeslání zboží, který přesně odpovídá realitě. 


Rádi byste také svůj e-shop zdokonalili a svým zákazníkům nabídli užitečné funkce, které jim pomohou vybírat z vaší široké nabídky? Dobře dostupná poradna či technická podpora se hodí i v případě, že jsou vaše nabízené produkty technicky složitější. To a mnohem více vám v Programii rádi připravíme na míru.