Programia - Tvorba e-shopů, shop, eShop, e-shop, B2C, B2B

MENUZAVŘÍT
Úvod Novinky Doprava a logistika na e-shopu: jak fungují naše moduly pro dopravu v praxi

Doprava a logistika na e-shopu: jak fungují naše moduly pro dopravu v praxi

Pekárková Sylvie 18.11. 2020

Správné zobrazení a fungování dopravy na e-shopu může být docela oříšek. Proto jsme vytvořili moduly pro správu logistiky, které umí jednoduše komunikovat s externími službami (Zásilkovna, Uloženka…) a umožňují nejrůznější nastavení podle potřeb našich zákazníků. Nahlédněte do administrace a objevte různé způsoby práce s moduly logistiky.

Obecná nastavení modulů pro správu logistiky

Moduly pro dopravu nabízí mnoho nastavení (včetně dalších rozšíření) a je na každém klientovi, co si pro svůj e-shop zvolí.

  • Omezení dopravy dle typu zákazníků – na základě rozdělení na zákazníky B2B a B2C, registrované a neregistrované apod.
  • Zapsání dopravy v objednávce – dopravu lze v objednávce zapsat na jeden řádek, nebo samostatně, kdy jsou doprava a platby uvedeny na samostatných řádcích.
  • Nastavení večerního doručení jak u PPL, tak u České pošty (dle povolených PSČ).
  • Různá omezení pro zobrazení doprav v košíku (najdete dále v článku).
  • Dva způsoby nastavení ceny dopravy – cenu dopravy lze definovat v detailu konkrétní dopravy, nebo v přehledu Vazba doprava/platba.


Definice cen na detailu dopravy


Definice cen dopravy v přehledu Vazba doprava/platba


Níže vám ukážeme, jaké možnosti moduly pro logistiku v praxi nabízí a které funkčnosti klienti nejčastěji využívají.

Nastavení dopravy v košíku na e-shopu

Zobrazení variant dopravy v košíku lze na základě omezení PSČ, volumetriky (hmotnosti, rozměrů…), cenové hladiny a limitů dopravy a dalších voleb, které se nastavují pro každou jazykovou mutaci zvlášť.

Omezení dle zakázaného PSČ

Dopravu lze blokovat pro určité rozmezí PSČ. Zadá-li registrovaný zákazník v kontaktních údajích v profilu dané PSČ, doprava se mu v košíku nenabídne. Zadá-li neregistrovaný nebo nepřihlášený zákazník po výběru dopravy PSČ, které není povolené, zobrazí se mu textové upozornění.


Omezení dopravy na PSČ – detail dopravy, záložka „zakázaná PSČ“


Omezení dopravy na PSČ – validační hláška


Omezení dle volumetriky

Doprava zboží je ohraničená hmotností zásilky a záleží vždy na tom, jaká omezení jsou v modulech právě nastavena. Jestliže je například některé zboží s určitou váhou označeno jako „Nadměrný rozměr“, pak se zákazníkovi, který překročí zadaný limit, nabídnou pouze dopravy spadající pod toto označení.

Jednotlivé příkazy omezující zobrazení dopravy v košíku podle rozměrů produktů: 

  • Použít od hmotnosti – zadává se celková váha zboží v objednávce v kg (rovno nebo větší než). Neřeší se v případě osobního odběru.
  • Použít do hmotnosti – zadává se celková váha zboží v objednávce v kg (menší než). Neřeší se v případě osobního odběru.
  • Použít do kruhového objemu – počítá se z parametrů zadaných u zboží: 2× výška + 2× šířka + 1× hloubka v mm3
  • Použít do maximální délky jedné strany – maximální rozměr jedné ze stran (výška, šířka, hloubka) zadaných u zboží.

Omezení dle cenové hladiny a limitů dopravy

Tímto nastavením lze určit:

  • cenové rozmezí od/do jaké výše objednávky se má doprava v košíku nabízet
  • a cena pro danou cenovou hladinu.

Často se pracuje se třemi cenovými úrovněmi, kterou mohou vypadat takto:

  • Objednávka do 999 Kč – doprava za 89 Kč
  • Objednávka do 1 999 Kč – doprava za 39 Kč
  • Objednávka od 2 000 Kč – doprava zdarma

Omezení dopravy podle dalších kritérií

  • Osobní odběr – lze určit, zda se má doprava zobrazovat u osobního odběru.
  • Nadměrný rozměr – dopravu můžeme zobrazit pouze pro nadměrné zásilky, to znamená tehdy, překročí-li hmotnost zásilky limit zadaný v poli „Použít od hmotnosti“. Zákazník následně uvidí jen takto označené typy dopravy.
  • Blokace nezvážených produktů (hmotnost = 0) – pokud u produktů z nějakého důvodu není hmotnost uvedena, lze dopravu pro tyto produkty blokovat.


Další nastavení doprav


Příplatky pro jednotlivé pobočky doprav

K dopravě s výdejními místy lze pro jednotlivé pobočky (Uloženka, PPL ParcelShop, pobočky České pošty, Inpost Paczkomaty) definovat příplatky, nebo je ze zobrazení naopak vyjmout.




Varianty logistiky pro české verze e-shopů

Spolupráce s přepravními společnostmi bez výběru pobočky

  • DPD kurýr – expresní dodání
  • Česká pošta – do ruky
  • PPL kurýr – expresní dodání
  • Intime kurýr

Spolupráce s přepravními společnostmi s výběrem pobočky

  • Česká pošta – Na poštu
  • Česká pošta – Do balíkovny
  • Zásilkovna
  • PPL partner (1200 výdejních míst)
  • Uloženka (300 výdejních míst)


Varianty logistiky pro zahraniční mutace e-shopů

Doručování balíků do zahraničí (do jednotlivých zemí) probíhá nejčastěji přes tyto přepravní společnosti:


Slovensko: Slovak Parcel Service, Slovenská pošta (zásilky do ruky, výdejní místa s výběrem pobočky), Zásielkovňa s výběrem pobočky, UPC, PPL Parcel Shop

Německo: DHL, DPD, HERNEMES 

Rakousko: DPD, Österreichische Post

Francie: Colissimo Domicile, Colis Privé

Itálie: GLS, DHL

Nizozemsko: PostNL

Belgie: PostNL, Bpost

Španělsko: MRW a domicilio

Maďarsko: GLS, DPD, Csomagküldő, Magyar Posta, Expres one

Polsko: DPD Kurier, InPost Kurier, InPost Paczkomaty (výběr pobočky) 

Chorvatsko: DPD, Hrvatska pošta

Slovinsko: DPD

Rumunsko: FAN Courier, Urgent Cargus - livrare rapidă, Coletaria, Cargus – Curier

Bulharsko: Econt, Speedy

Estonsko, Litva, Lotyšsko: Omniva

Řecko: ΕΛΤΑ courier

Ukrajina: Відділення Міст Експрес, Відділення НОВА ПОШТА (s výběrem pobočky), Доставка в поштомат (s výběrem pobočky), Кур'єрська доставка Міст Експрес


Další připravovaná výdejní místa

Španělsko: výdejní místa (Zásilkovna)

Německo: výdejní místa (Zásilkovny), Hermes – výdejny

Slovinsko: výdejní místa (Zásilkovna), DPD PICKUP POINT

Chorvatsko: výdejní místa (Zásilkovna), Balík na poštu

Estonsko: výdejní místa (Zásilkovna)

Lotyšsko: výdejní box

Litva: výdejní box

Ukrajina: výdejní místa (Zásilkovna a Nova POSHTA)

Bulharsko: výdejní místa (Zásilkovna)


Dvě možnosti, jak naložit s dodací adresou

První: K dodací adrese se vůbec nepřihlíží a použije se pouze adresa výdejního místa.

Druhá: Z další dodací adresy se použije pouze jméno, příjmení a název firmy, adresa jako taková se čerpá z výdejního místa.


Způsob přidání nové dopravy

Při zakládání nové dopravy lze rovnou zvolit, která služba ji bude zajišťovat (Zásilkovna, SpeedyAutomat…). Jsou zde zobrazeny i možnosti výběru služeb do zahraničí.



Globální nastavení limitu dopravy a platby

Hromadná změna a nastavení specifických podmínek u dopravy se definují pro určité období – datum platnosti od/do například u časově ohraničené probíhající akce. V rámci toho lze zvolit:

  • Status – zda bude nastavení aplikováno plošně, nebo pro test A či test B.
  • Limit pro slevu – kdy bude doprava zcela zdarma.
  • Omezení jen na určité typy dopravy a plateb.
  • Grafické zvýraznění nebo předvolby dopravy a platby v košíku.
  • Typ zákazníků, pro něž je záznam platný – neregistrované, pro určitou úroveň z bonusového programu apod.



Další vychytávky v modulech logistiky

V modulech je k dispozici celá řada dalších nastavení a vychytávek spojených s dopravou, které využívají i naši další klienti. Níže se můžete podívat na některé z nich.

  • Cena dopravy dle ceníku – některé e-shopy mají vytvořeny několik rozdílných ceníků a jejich zákazníci tak mohou vidět různé ceny (např. neregistrovaný zákazník může vidět jiné ceny než registrovaný, B2C zákazník jiné než zákazník B2B apod.). Dle těchto ceníků je možné upravit také ceny dopravy.
  • Speciální typ dopravy – vybrané typy dopravy lze nastavit tak, že jsou standardně skryty a zobrazí se až v případě, kdy není k dispozici žádná jiná přeprava kromě osobního odběru.
  • Změna dat klienta v registraci – toto nastavení usnadňuje zákazníkům průchod košíkem. To znamená, že nemusí zbytečně vyplňovat doručovací adresu, pokud si nechává zboží doručit na výdejní místo (kde je již adresa doručení uvedena).
  • Omezení dopravy a platby podle různých kritérií –  dopravu lze nastavit rozdílně pro B2B a B2C zákazníky, neregistrované a registrované, plátce a neplátce DPH. Doprava a platba může být různá také dle státu doručení zboží.
  • Doprava a platba podle různých příznaků – doprava a platba s vazbou na klienta (např. klientům s příznakem A se zobrazí něco jiného než klientům s příznakem B), s vazbou na produkty nebo kategorie (dle produktů v košíku), s volbou času doručení (je možné nastavit podle různých PSČ).


Doprava a platba s vazbou na klienta


  • Zobrazení možností dopravy přímo v detailu produktu – po kliknutí na ikonu v detailu produktu se zákazníkovi zobrazí výčet dopravních společností i s cenou. Pod nimi je navíc lišta s informací, jaký objem nákupu zbývá pro dosažení dopravy zdarma. To usnadňuje rozhodování při nákupu a motivuje k přihození dalších produktů do košíku.




Výhody a nevýhody u různých druhů přepravních služeb a výdejních míst

Inpost Paczkomaty – polská balíková služba

  • Zákazník má možnost pouze volby adresy.
  • Do pole hledání je nutno zapsat alespoň 1 znak pro vyjetí seznamu.
  • Zobrazuje se pouze obecný seznam poboček.
  • Chybí zde fotografie místa.
  • Nejsou k dispozici podrobnosti, otevírací doba, zaplněnost, platba kartou apod. 


Inpost paczkomaty – fungují obdobně jako naše uloženka nebo balík do balíkoboxu


Uloženka – využívá DPD pickup

  • Zákazník má možnost pouze volby adresy z rozbalovacího seznamu.
  • Chybí fotografie a podrobnosti o pobočce.
  • Není zde uvedena informace o otevírací době.
  • Lze hledat podle města/obce, nikoliv však podle PSČ.



Zásilkovna – odesílání zásilek v rámci Evropy i do USA

  • Zákazník má možnost vybrat pobočku zadáním adresy do pole hledání a zvolit si výdejnu dle dalších propozic (otevření v sobotu, platby kartou, bezbariérovosti…)
  • Lze povolit zobrazení nabídky poboček Zásilkovny dle aktuální polohy klienta.
  • Zákazník vidí ikony znázorňující kapacitu naplnění: zda pobočka zásilky přijímá, nebo bude brzy přeplněna. Po najetí na ikonu se objeví „tooltip“ s vysvětlením.
  • Pod mapou jsou vidět další podrobnosti o pobočce (prodejní doba, adresa…)
  • Pokud je výdejní místo zaplněno, je možné zvolit nejbližší nevytížené – aplikace sama nabídne možnosti.
  • Ve vyskakovacím okně je vidět jak mapa, tak boční seznam poboček, včetně fotografií a dalších podrobností daného místa odběru.




PPL – výdejní místa

  • Odběrné místo lze zvolit z mapy nebo přes pole hledání.
  • Není vidět aktuální stav vytíženosti (kapacity) daného místa.
  • Seznam poboček není ihned viditelný ve vyskakovacím okně, ale je nutné vybírat přes rozbalovací pole.
  • Pro zobrazení podrobností o odběrném místě je potřeba kliknout na ikonu.
  • Fotografie daného místa nejsou k dispozici.



Česká pošta – Na poštu

  • Umožňuje zvolit pobočku České pošty.
  • Hledá se pomocí města/obce.
  • Hledá se podle zadaného PSČ.
  • Je zobrazen seznam dostupných poboček.
  • Ikonou hodin si lze zobrazit otevírací dobu dané pobočky.
  • Chybí informace o kapacitě zaplněnosti, výběr z mapy, foto pobočky.
  • K dispozici nejsou podrobnosti k možnostem na pobočce (platba kartou…).




Česká pošta – Balíkovna

Jedná se o výdejní místa v podobě boxů. Ostatní vlastnosti jsou stejné jako u České pošty a výdeje na poštu.




Mezi další služby, které jsou na moduly logistiky navázány, patří UPC (externí doprava s více dopravci), INTIME KURÝR či Pošta bez hranic.

Inspirace na závěr: nastavení modulů na míru na e-shopu Astratex.cz

Bonusový systém a napojení na různé typy dopravy

Astratex pracuje s víceúrovňovým bonusovým systémem, kdy je možné pro každou jednotlivou úroveň nastavit jiné limity doprav (např. nečlen platí vše, člen základní bonusové úrovně má zdarma doručení přes Českou poštu a člen nejvyšší úrovně má zdarma všechny dopravy).

  • Ceny dopravy je možné nastavit pro různé úrovně v rámci bonusového systému (neregistrovaný, Basic, Bronze, Silver, Gold).
  • Při A/B testování můžete nastavit různé ceny dopravy, od jaké hodnoty objednávky je možné dopravu použít a limity pro dopravu zdarma.
  • Je zde možnost využít globálního nastavení limitu dopravy a platby, případně nastavení dopravy a platby s návazností na produkty.


Možnosti nastavení ceny dopravy v rámci A/B testování


Další nastavení při A/B testování


Doprava při online výměně zboží 

  • Nevhodné produkty mohou zákazníci Astratexu posílat přes Zásilkovnu nebo Českou poštu (pro vracení zboží lze definovat rozdílné typy doprav, než jaké jsou nastaveny u objednávek).
  • Podle zvolené dopravy lze prostřednictvím e-mailu poslat štítky k vytištění (u České pošty), nebo kódy (u Zásilkovny).
  • Je možné zvolit cenu a typ dopravy, které se budou zákazníkům nabízet při online výměně.




Detail platby, balík do balíkovny


Zahraniční logistika e-shopu Astratex.cz

V oblasti logistiky používá Astratex napojení na API dopravců, díky čemuž mohou uživatelé webu (CZ a SK) vidět v košíku widget s odběrnými místy Zásilkovny.



Většinou platí, že co přepravce, to vlastní API pro expedici, tisk štítků aj.

„V zahraničí fungujeme primárně přes agregátor Zásilkovna, čímž jsme si to velmi zjednodušili – pracujeme s jednotnou dokumentací a nemusíme pro každou zemi řešit nového přepravce a nové API, s tím se totiž obvykle pojí také desítky hodin vývoje,“ popsal Martin Rogozný, Head of E-Commerce Development ve společnosti ASTRATEX, s. r. o.

Dále uvedl, že používání agregátoru vřele doporučuje: „V Čechách existuje pro zahraniční doručování několik agregátorů, které se liší svými možnostmi – cenovou nabídkou, dokumentací pro napojení a flexibilitou úprav především na jejich straně. Pokud firmy chtějí efektivně doručovat v podstatě do celé Evropy, a s určitými podmínkami do celého světa, je logickou volbou Zásilkovna, která v poslední době nabízí také doručování zásilky do Států.“

Jak jste se mohli sami přesvědčit, moduly pro správu logistiky jsou robustní a nabízí nespočet možností, jak si dopravu na svém e-shopu nastavit přesně podle svých potřeb. Pokud máte zájem také vylepšit nebo rozšířit funkčnosti spojené s dopravou, neváhejte nás kontaktovat!