Programia hlásí ukončení vývoje a beta provozu nového, skvělého vyhledávacího engine pro e-shopy. Jako první byl nasazen na SpokojenyPes.cz a výsledky zde ukazují ohromný nárůst konverzí. V beta provozu zde běžel od června do konce října 2018.
Důvody a cíle
Leden 2018 - celá firma se za účasti externích technologických poradců schází k celodennímu workshopu nad potřebou tvorby nového vyhledávání pro e-shopy. Cítíme, že doba pokročila a jako technologický lídr musíme i v tomto ohledu být vepředu.
Nejdříve definujeme cíl, totiž napsat jeden z nejlepších a nejflexibilnější search enginů v ČR. Takový engine, jež se dokáže přizpůsobit specifikům jednotlivých komodit, bude výkonný a flexibilní. A v neposlední řadě bude pro zákazníky Programie přinášet vyšší byznysovou hodnotu oproti jejich konkurenci. Také musí umět (například v chovatelské branži) odpovídat na inteligentnější otázky typu:
- granule 10 kg pro psa
- akce nebo sleva
- krmení pro štěně
- granule Brit velké balení
- granule Calibra ve slevě
- názvy psích plemen jako např. Čivava, Labrador atd.
- granule velké plemeno senior
- vodítko červené pes
- obojek malý pes
- žrádlo pro rybičky
- stelivo pro hlodavce
- atp.
Padají další důležité návrhy – nový search musí provozovatelům e-shopů umožnit vidět a „napravovat“ chyby hledání, tj. situace, kdy search uživatelům nezobrazí dostatek odpovídajících odpovědí na jejich otázky.
Radili nám, radili, ale udělali jsme to po svém :-)
Jakmile byly vydefinovány cíle, přechází diskuse k technologickým možnostem. Naši externí technologičtí poradci, kteří jsou mimochodem skvělí, spíše nevěří variantě, že bychom vše postavili na Fulltextu od Microsoftu. „Hledá prý zmateně, je údajně nevýkonný a profesionální search se na něm snad ani nedá postavit“. Rozhodně a jednohlasně doporučují vše vystavět na Elastic Searchi. Ten je jistě dobrý, přemýšlíme nahlas. Jenže my e-shopy stavíme na technologiích od Microsoftu, které jsou stabilní, škálovatelné, umíme je a nechce se nám prostě věřit, že by to nešlo. Pokud půjdeme na Elastic, bude to znamenat příliš vysoké dodatečné náklady pro naše klienty, provoz dalších serverů atd.
Padá rozhodnutí – pokusíme se napsat nový search na Microsoftích technologiích a pokud nebude možno naplnit naše cíle, půjdeme do Elasticu.
Představujeme …
S radostí vám představujeme nový search engine. Běží na Microsoft Fulltextu. Jako první jsme ho nasadili na SpokojenyPes.cz, kde jel několik měsíců v ověřovacím beta provozu. Moc nás potěšilo, když nám jeden z poradců, poté, co si jej otestoval a viděl architekturu a kódy napsal: „Pánové gratuluji, je to bomba! Povýšili jste vyhledávání na další level a udělali z něj skutečně fungující a uživatelsky příjemnou záležitost“.
Co je na novém vyhledávání zajímavého?
Na tomto místě není dostatek prostoru k tomu, abychom vysvětlili všechny skvělé novinky nového vyhledávání, ale pokusíme se alespoň něco naznačit:
- Umí pracovat s gramatickými tvary slov (miska, mísa, misce, misky, miskám …)
- Umožňuje sofistikovaným způsobem definovat synonyma a „párovat“ je zcela automatizovaně a hromadně s číselnými hodnotami (např. velké balení), jinými výrazy, kategoriemi (i jejich dědičností), parametry i jejich hodnotami. Díky tomu dokáže při zadání výrazu nacházet i produkty, které uživatelem zadaná slova vůbec neobsahují, ale přitom jejich zobrazení uživateli má relevantní význam.
- Prohledává názvy kategorií, názvy parametrů a jejich hodnoty, informace o produktech, recenze atd.
- Umožňuje nastavení „důrazů“ a „vypíchnutí“ podmnožiny výsledků dopředu, např. v případě Spokojeného psa mají při zadání názvu značky (např. Brit) přednost granule, protože jsou v této značce byznysově nejdůležitější.
- Umožňuje personalizaci (pokud má e-shop nasazenu personalizaci od Programie)
A výsledek?
Můžete se podívat na zajímavou případovou studii (https://www.luigisbox.com/case-study/pet-store/), která je nyní (1. listopad 2018) již pár měsíců stará. A nás těší, že jsme během beta provozu dokázali nový search v případě zmiňovaného klienta vyladit tak, že je % konverze aktuálně ještě o notný kus lepší, něž je v této show-case zmíněno.
Závěrem
Nový search není automaticky nasazován v rámci bezplatných aktualizací. Jde totiž o implementační modul, který je nutno naladit v souladu s prodávanými druhy zboží, zvyky zákazníků při vyhledávání těchto komodit a strukturou e-shopu. Dříve než se pustíme do práce potřebujeme minimálně analyzovat statistiky vyhledávání např. z Google Analytics. Teprve tehdy je možno dosáhnout mnohem zajímavějších obchodních výsledků, ale věříme, že tahle práce za výsledek stojí.