Programia - Tvorba e-shopů, shop, eShop, e-shop, B2C, B2B

MENUZAVŘÍT
Úvod Novinky Nový B2B e-shop Madal Bal – zajímavosti z vývojářské kuchyně

Nový B2B e-shop Madal Bal – zajímavosti z vývojářské kuchyně

Pekárková Sylvie 1.7. 2020

Podíleli jsme se na vývoji objednávkového systému pro společnost Madal Bal a byli tak svědky vzniku úplně nového B2B e-shopu, který je intuitivnější, rychlejší a přehlednější. Proč se kompletní přestavba e-shopu uskutečnila, co se změnilo a jak vnímají změny sami majitelé i naši vývojáři?

Kdo je Madal Bal a co nabízí B2B trhu

Akciová společnost Madal Bal, která je součástí nadnárodního holdingu, vznikla v České republice v roce 1993 a již řadu let patří mezi nejvýznamnější distributory nářadí a potřeb pro dům, zahradu a dílnu. Zaměřuje se jak na vývoj a výrobu, tak na přímý dovoz a B2B distribuci ručního a elektrického nářadí, elektrocentrál, motorových čerpadel, zahradního nářadí a dalších pomůcek pro zvelebování domu a jeho okolí.
Logo Madal Bal
Koncové zákazníky dělí Madal Bal do sedmi hlavních produktových skupin:
  • distributoři
  • železáři
  • profesionální řemeslníci
  • stavaři
  • technici
  • hasiči
  • nároční kutilové
Díky tomu jim dokáže velmi rychle nabídnout přesně to, co potřebují.
Vedle toho klade důraz na vysokou rychlost dodání a široký zákaznický a technický servis, který pružně podá pomocnou ruku kdykoliv je potřeba.

Odlišnosti a nové funkce B2B e-shopu Madal Bal po redesignu

Jako B2B nástroj se  e-shop Madal Bal zaměřuje na obchodníky, kteří většinou přesně vědí, co hledají. Právě jim na míru umožňuje příjemnou správu objednávkového systému a řešení činností spojených s online obchodem.

V čem je B2B e-shop Madal Bal unikátní

Celoplošné využití obrazovky – umožňuje na jedné stránce zobrazit velké množství sortimentu, a zároveň nechat viditelné menu v levém panelu pro rychlou změnu nabídky.
Tato funkce vyžaduje podstatně náročnější responzivní layout, než jakým disponují běžné e-shopy.
Přehledný katalog bez zbytečných popisků – na jedné stránce je možné zobrazit velké množství sortimentu.
Netradiční umístění a minimalizace produktového stromu v levém panelu – pro rychlou změnu nabídky. Díky tomu se do popředí dostává obsah stránky a jednotlivé produkty.
Katalog Madal Bal
 Nejdůležitější informace pohromadě hned na úvodní stránce – přehledně hned vidíte objednávky, faktury, reklamace, akce, nedochystávky i vaše top produkty.
Úvodní stránka Madal Bal
Správa více provozoven pod jedním přihlašovacím účtem.
Více možností rychlého vkládání do košíku – pohodlně pomocí klávesy ENTER, importem CSV souboru nebo importem z oblíbených seznamů.
Vylepšená funkce oblíbených položek – je možné vytvořit vlastní nákupní seznamy, tzn. pomocí funkce srdíčka uložíte produkt nejen obecně jako oblíbený, ale i jako položku kteréhokoliv seznamu.
Tyto seznamy lze vytvářet z jednotlivých položek, z již realizovaných objednávek nebo přímo z aktuálně vloženého seznamu položek v košíku. Do košíku můžete poté vkládat jak jednotlivé položky, tak celé seznamy.
Pokud by se stalo, že některé položky již v košíku máte, systém vás na to upozorní.
Seznamy můžete kdykoliv libovolně přejmenovat nebo smazat.
Oblíbené položky Madal Bal
 Katalog má panel pro rychlý náhled produktu – po kliknutí na produkt ihned vidíte základní informace, aniž byste katalog opustil. Díky tomu může zákazník rychle porovnávat podobné zboží.
Rychlý náhled produktu Madal Bal
Funkce „nedochystávky“ eviduje zboží, které není skladem  – klient díky tomu rychle vidí, co ještě nedostal.
Nedochystávky Madal Bal
E-shop má více košíků – v rámci nadcházejících akcí může klient objednat zboží za výhodnější cenu. V košíku je to poté další „košík“ odlišený barvou (hlavní košík je zelený a akční oranžový).
Nové pohledy na prodeje zákazníků – například srovnání obratů s předchozím rokem, přehled jejich nejziskovějších položek či procento využití našeho nabízeného sortimentu (které se ukázalo jako až nečekaná motivace k sebepřekonávání).
Náhled zboží s 360° rotací – zákazník si zboží může pohodlně prohlédnout ze všech stran, a vedle toho vidí podrobný rozpis ceny a další užitečné vychytávky v detailu produktu.
 Detail produktu Madal Bal

Madal Bal o vývoji nového e-shopu pro B2B trh

Abyste měli informace tzv. z první ruky, zeptali jsme se na více informací o důvodech redesignu a dalších podrobnostech spojených s inovováním e-shopu přímo obchodního ředitele Martina U. Šenkýře a UX designera Pataky Špačka. Právě tito dva muži totiž udávali celému vývoji směr a pečlivě připravovali každý detail.

Co vedlo Madal Bal k redesignu B2B e-shopu?

„B2B objednávkový systém používáme už téměř 15 let a podíl objednávek vytvořených přes e-shop už před několika lety dosáhl 80 %, což výrazně uvolnilo ruce obchodním zástupcům pro efektivnější práci se zákazníky.
Dosavadní aplikace z roku 2011 se však už před lety dostala na své limity, zejména pokud jde o rychlost a uživatelský komfort, a začalo být nutné pustit se do vývoje aplikace nové.
A jelikož je jedním z našich základních pilířů firemní filozofie péče o zákazníky a naplňování jejich potřeb, s odhodláním se pouštíme i do výzev, které nepatří mezi nejjednodušší – vybudování nového B2B e-shopu bylo jednou z nich.“

Úskalí vývoje nového B2B e-shopu

„Velkoobchodní uživatelé internetu nepatří vždy k počítačově zběhlým, jsou spíše konzervativní a brání se větším změnám rozhraní, na které jsou zvyklí.
Při změnách existujícího e-shopu bylo proto nutné zachovat dosavadní jednoduchost a řadu nástrojů a procesů, které v aplikaci kopírovaly specifické postupy v naší komunikaci s velkoobchodními odběrateli.
Po provedení prvotní analýzy a navržení prvních pohledů prostředí se pak ukázalo, že pro naše potřeby není vhodné vycházet z šablon vyvinutých primárně pro potřeby B2C e-shopu. V této fázi příprav jsme současně využili příležitost znovu se zamyslet nad všemi konvenčními způsoby řešení e-shopu a přišli jsme s nápady, jak práci s aplikací našim uživatelům ještě více zpříjemnit a zefektivnit.
Začal tedy poměrně náročný proces „ohýbání“ frontendu i jádra aplikace tak, aby lépe vyhovovaly zavedeným procesům i nově navrženým nástrojům.“

Rozdíl mezi B2C a B2B – na co bylo potřeba se zaměřit

„Hlavní rysy, které odlišují B2B e-shop od B2C, jsou z našeho pohledu dva: výrazně menší potřeba přesvědčovat zákazníka o výhodnosti nákupu konkrétního produktu či poskytovaných služeb a nutnost maximálně zjednodušit a „vyhladit“ proces opakované tvorby objednávky, včetně vytvoření rozhraní pro vstup z externích aplikací odběratelů.

Rozdílná je také podstatně složitější cenotvorba, která s sebou nese větší nároky na datové toky. V neposlední řadě pak také skutečnost, že prostředí e-shopu musí vyhovět jak drobnému odběrateli, který se teprve seznamuje se sortimentem, tak i nákupčímu, který denně tvoří objednávky s několika sty položek.“

Netradiční řešení B2B e-shopu aneb co se změnilo

„Jelikož není nutné u B2B e-shopu uživatelskou přízeň vybojovat během několik sekund, navrhli jsme některé prvky prostředí a nástroje tak, že do určité míry vybočují z běžného standardu. Patří mezi ně (jak už bylo výše zmíněno) například celoplošné využití obrazovky, panel rychlého náhledu produktu, netradiční umístění a minimalizace produktového stromu a mnohé další.“

Napínavé spuštění nového B2B e-shopu Madal Bal

„Uživatelské prostředí i funkčnost aplikace jsme přepracovávali opravdu do hloubky, a proto se vývoj protáhl na dvojnásobek předpokládané doby. Jsme moc vděční všem, kteří celý náročný proces vydrželi až do úspěšného konce.
Rovněž přiznáváme, že jsme systém spouštěli s velkým napětím, zda naši zákazníci nové, v lecčems nezvyklé prostředí dobře přijmou (po spuštění předchozí verze našeho e-shopu v roce 2011 trvalo téměř rok, než se s ním zákazníci sžili – a začali ho poté prohlašovat svým nejoblíbenějším e-shopem, což je zpětně sotva uvěřitelné…).
Spuštění nového Madal Bal e-shopu však proběhlo nejen nad očekávání hladce, ale navíc s mnoha pozitivními ohlasy kvitujícími rychlost, uživatelskou přívětivost a intuitivní ovládání.
Aplikace navíc bez větších problémů zvládla první zátěžový test nadprůměrných obratů v době, kdy se práce na zahradě a v dílně stala pro velkou část národa jednou z mála možných forem rozptýlení.“

Plány do budoucna s B2B e-shopem Madal Bal

První spuštěná verze představuje určitě jen startovní čáru. Připravený už máme dlouhý seznam vylepšení a dalších funkcí, z nichž mnohé přicházejí jako náměty od samotných zákazníků – což vidíme jako dobrou známku toho, že aplikaci přijali za svou a rádi ji používají jako každodenního pomocníka.“

Zeptali jsme se našich vývojářů

Martina Jalůvková

Na projektu se podílela jako testerka a zároveň osoba, která přebírala veškeré požadavky od klienta ke zpracování a pomáhala ladit funkce a detaily.
Co pro ni byla při tvorbě e-shopu největší výzva?
„Musela jsem správně pochopit klientovo zadání, co nejpřesněji jej předat kolegovi programátorovi nebo kodérovi, následně otestovat veškerou funkcionalitu, aby byla bez zpětných oprav, a to vše řádně a v termínu.“
Na co je nejvíce pyšná?
„Nejvíce jsem asi pyšná na to, že tím, že se na testování podílím od samého začátku a veškeré další požadavky směřují přeze mě, je to první e-shop v Programii, který znám snad opravdu od A do Z a když se mě někdo v noci zeptá, tak snad i vím jakou má každé tlačítko barvu :-)“

Kamil Petráš

Měl na starosti implementaci funkčnosti podle zadání a přiloženého grafického návrhu.
Co pro něj byla při tvorbě e-shopu největší výzva?
„Asi jako největší výzvu zpětně vidím implementaci cenotvorby, která je postavena tak, že má každý zákazník pro každý produkt svou cenu a skladovou zásobu.“
Na co je nejvíce pyšný?
„V průběhu vývoje B2B e-shopu jsem dokázal úspěšně plnit specifické požadavky klienta.“
B2B e-shop Madal Bal je z mnoha pohledů unikátní a zákazníkům nabízí opravdu pohodlný nákup vybavení, ať už se jedná o několik položek nebo o velkoobjemové zakázky. A i když se naše portfolio skládá především z B2C projektů, jsme rádi za tuto příležitost, která naše schopnosti posunula zase o kus dále.