Programia - Tvorba e-shopů, shop, eShop, e-shop, B2C, B2B

MENUZAVŘÍT
Úvod Novinky Byli jsme tam jako jeden z pěti. Eshopista 2019 očima Programia.cz

Byli jsme tam jako jeden z pěti. Eshopista 2019 očima Programia.cz

24.4. 2019

Začátkem února 2019 proběhl pátý ročník největší panelové diskuze zástupců vývojářských firem v rámci projektu Eshopista a my jsme byli součástí. Doslova. Na jedné z pěti židliček v prostorách Microsoftu totiž seděl náš Pavel. Tématem letošního diskuzního okénka byly Technologické trendy v e-commerce pro rok 2019 a některé otázky vyvolaly žhavou diskuzi. Prozradíme vám, o co se jednalo, a za čím si stojí právě Programia.

O čem byl únorový Eshopista 2019?

Jelikož téma Eshopisty znělo Technologické trendy v e-commerce pro rok 2019, hovořilo se o statistických předpovědích týkajících se budoucího směřování české a světové e-commerce, o vzrůstajícím trendu v chování nakupujících, o zefektivňování firemních procesů a o vzniku e-shopů (jak dlouho vznikají, kolik to stojí a jakým způsobem jsou postaveny). O těchto trendech se rozpovídali Jan Mayer ze společnosti DATAWEPS, Petr Toupal z Globusu, Petr Štěpán z NOTINO a Matěj Kapošváry z Shopsysu.
Pak následovala očekávaná panelová diskuze, která měla za cíl osvětlit možnosti e-shopových řešení, aktuální trendy a stav na trhu i budoucí tendence e-commerce řešení. Pětice řečníků byla složena z těchto tváří:
Řečníci panelové diskuze
Zleva: Radek Hudák (Shoptet), Pavel Kramný (Programia), Daniel Lupinski (NetDirect), Eliška Flasarová (oXyShop), Lukáš Havlásek (Shopsys)

Zajímavá témata, kterých se dotkla panelová diskuze

V rámci panelové diskuze zaznělo mnoho zajímavých otázek. Vybrali jsme některé z nich a shrnuli odpovědi a úhel pohledu jednotlivých účastníků.

Jaká je životnost e-shopu?

Účastníci panelové diskuze se shodli, že je to přibližně 3–7 let. Samozřejmě to záleží na použité technologii a její „upgradovatelnosti“, tedy budoucím napojení na nové aplikace a nástroje. To se vyplatí zejména pokud vlastníte velký portál a nechcete jej za pár let celý předělávat nebo dokonce stavět tzv. na zelené louce. Bylo by to drahé. Proto je nezbytné uvažovat o řešení z dlouhodobého hlediska. Přitom je však potřeba dávat si pozor na nové technologie, které nemusí být úplně spolehlivé, a za pár let mohou skončit. Ovšem tím není řečeno, abyste se jich báli. To vůbec ne. Jen se vyplatí sledovat nové trendy, ať vás nic nepřekvapí.
Diskuzní cyklus Eshopista
Projekt Eshopista funguje už od roku 2014 a jeho motto zní: „Eshopisté eshopistům.“ Lídři působící v online businessu v rámci přednášek a panelových diskuzí obohacují účastníky svými zkušenostmi a aktuálními trendy v e-commerce. Je to skvělý prostor, kde čerpat inspiraci pro rozvoj a kde networkovat se špičkami v oboru.

Moderátory tohoto jedinečného diskuzního cyklu jsou Magda Divišová, která vede agenturu Online People, a Jan Svoboda, zakladatel společnosti NetDirect a společník ve firmě Programia.
Logo Eshopista

 

Je cloudové řešení budoucnost?

V zahraničí už se cloudové řešení u e-shopů těší velké oblibě. Česká republika je zatím spíše v pozadí a cloud vnímá jako ekonomicky nákladnější způsob fungování. Nicméně i v tomto případě se diskutující shodli, že zhruba do pěti let bude cloudová infrastruktura součástí elektronických obchodů. Proč? Protože ve srovnání s jednotlivými servery nabízí mnohem vyšší spolehlivost. Připravenost platforem na integrování cloudu bude v budoucnu velmi důležitá. (Programia nyní funguje na geografickém rozmístění serverů, což znamená, že když se například v Brně vyskytne nějaký problém, servery v Praze to zastoupí.)

Kde budou e-shopy za pět let?

V odpovědích na tuto záludnou Honzovu otázku řečníci uvedli opět cloudová řešení a dále větší prolnutí online a offline reklamy, chatboty nebo změnu plateb, kterou popsal Lukáš Havlásek z Shopsysu: „Od září tohoto roku přichází nová legislativa Evropské unie o dvoufaktorovém ověření, protože stávající systém zadání čísla platební karty a následná SMS už není dostačující. Proto všechny platební kanály a všechny banky změní své platební kanály na binomický senzor na mobilu.“

Vlastní nebo cizí řešení?

V této otázce nastal mezi řečníky největší rozpor. Hodnotili, zda je lepší vyvíjet pouze kostru e-shopu a tu doplňovat o pronajímaná řešení, nebo zda mít některé služby jako součást jádra e-shopu.
Mergado nebo logistické služby nemá smysl duplikovat a znova vymýšlet, ale vybrané služby by podle nás jádro e-shopu obsahovat mělo. Sám Pavel k tomu řekl: „Já si stále myslím, že součástí jádra e-shopu by mělo být perfektní vyhledávání a perfektní personalizace. Klient v opačném případě platí velké peníze třetím stranám a nikdy neví, co od koho dostává. Takhle podle smlouvy přesně ví, co za své peníze dostává.“
Zdroj: Flickr.com, Eshopista, _MG_4140

Sofistikované technologie, které nabízí Programia

Abychom vám přiblížili, o čem konkrétně Pavel mluvil, představíme vám personalizaci a vyhledávání, které Programia sama vyvíjí.

Personalizace integrovaná přímo do jádra e-shopu

Podle nás je personalizace jedna z klíčových věcí, které by e-shopy do budoucna měly mít nativně v jádru. Naši zákazníci už totiž nemusí hledat drahé externí řešení personalizace ani zadávat programátorům jejich integraci s e-shopem, pokud je vůbec možná. V rámci naší personalizace je vše připraveno a především v krásně propojené a funkční podobě. Rovněž jako naši zákazníci nemusíte poskytovat citlivá data třetím stranám.
Detailněji jsme se tomuto tématu věnovali na našem blogu v článku Alternativa personalizace přímo od Programie. Dozvíte se v něm ještě více důvodů, proč mít personalizaci přímo od nás, na jakých principech naše personalizace funguje a jaké jsou její typy.

Vlastní vyhledávací engine pro e-shopy

Perfektní vyhledávání na e-shopu je z našeho pohledu jedním ze základních kamenů úspěchu. Proto nejen, že pracujeme na vlastním řešení, ale také využíváme účinný nástroj LuigisBox.com. Tato symbióza je transparentní a klient vždy ví, jak se pracuje s jeho rozpočtem a co je výsledkem. To všechno dohromady je zárukou, že zákazník, který navštíví e-shop, vždy najde přesně to, co hledá. A díky tomu i mnohem častěji nakoupí.
Nové vyhledávání jsme nasadili na e-shopu SpokojenyPes.cz, kde už je přínos jasně patrný. Jaké požadavky muselo vyhledávání splňovat a co všechno ve výsledku umí? Více zjistíte v článku Máme nové, skvělé vyhledávání pro e-shopy. Nastínit už vám však nyní můžeme, že si hravě poradí s gramatickými tvary slov, prohledá opravdu téměř celý web a umí pracovat s prioritami. Samozřejmě je toho ještě mnohem více.
Externí nástroje a aplikace mohou zpomalovat e-shop, vyžadují vyšší finanční náklady a poskytování dat třetím stranám. Řešení od Programia máte plně pod kontrolou na jednom místě a vaše data jsou uchovány ve stávající databázi. To je jen několik z mnoha důvodů, proč jsme se pustili do vývoje vlastního řešení, které je tady pro vás.
Chcete výše zmíněnou panelovou diskuzi zhlédnout celou? Na Youtube kanále Eshopista.cz vás čeká příjemná hodina a půl točící se okolo světa e-shopových řešení a jejich budoucnosti.