Interní vyhledávání jako zlatý důl
Cílem e-shopů je prodat, ostatně proto se také tvoří. Úspěšný prodej však plyne nejen z kvalitních produktů a pěkně vypadajícího webu, ale především z nalezení relevantních věcí k uspokojení potřeb.Nepodceňujte interní vyhledávání a zvyšte konverzní poměr
Na e-shopu vede zákazníky k cíli (nákupu) logicky členěné menu, intuitivní filtr, přehledné zobrazení prvků na stránce a výrazné výzvy k akci. Ovšem jedna z nejdůležitějších částí, jako je interní vyhledávání neboli search, se často podceňuje. Přitom právě díky němu je možné dosáhnout několikanásobně vyšších konverzí. A to je myslíme patřičný důvod, proč mít vyhledávání na e-shopu opravdu vyladěné.

Sofistikované vyhledávání hýčká nakupující zákazníky
Lidé, kteří ještě přesně nevědí, co chtějí, prochází e-shop po kategoriích a dívají se, jaké nabízí možnosti. Ovšem lidé, kteří vědí, co chtějí, hledají a především nakupují. Zadání klíčového slova do vyhledávání je totiž velmi jednoduché a není nutné procházet celý strom kategorií až k samotnému produktu.
Nenechte své „hledače“ za žádnou cenu odejít jinam – jsou to vaši ideální zákazníci. Co nejrychleji jim proto ukažte produkty a informace, pro které si na e-shop přišli. A abyste zvýšili pravděpodobnost jejich nákupu a případně jim do nákupního košíku ještě něco „přihodili“, nabídněte jim také rady a tipy související s tím, co hledají, a možné alternativy a doplňky – aplikujte up selling a cross selling. Dejte jednoduše svým zákazníkům pocit, že je o ně dobře postaráno.
Když hned ze startu zodpovíte veškeré otázky vašich ideálních zákazníků, nezůstane prostor pro váhání. A kde není pochybnost, tam je nákup.
Poznejte Luigi’s Box – vyhledávání pro konverze
Luigi’s Box zpříjemňuje zákazníkům cestu e-shopem a zároveň umožňuje majitelům e-shopů poznat své zákazníky a jejich potřeby. Jeho prostřednictvím mohou e-shopy svým zákazníkům nabídnout opravdu relevantní informace a produkty, díky kterým dojdou až k samotnému nákupu.
Hlavní myšlenka Luigi’s Boxu je jednoduchá a přitom velmi zásadní: „zákazníci nakupují, protože najdou to, co chtějí“. A přesně tato myšlenka byla odrazovým můstkem pro vývoj sofistikovaného řešení pro eCommerce – vyhledávání, které zlepšuje prodej a zvyšuje počet konverzí.
Na trhu je však pořád jen málo e-shopů, které naplno využívají konverzní potenciál interního vyhledávání. A z takových e-shopů lidé často odcházejí jinam, což představuje ideální příležitost pro vás, abyste jim nabídli přesně to, co hledají.
Důležitost perfektního vyhledávání zmínil náš Pavel v rámci panelové diskuze na Eshopistovi 2019. A vy si můžete přečíst, jaký byl Eshopista 2019 očima Programia.cz.

Proč mít Luigi’s Box na svém e-shopu?
Vyšší příjmy – návštěvníci, kteří jdou přes kvalitní vyhledávání, mají obvykle 3-4x vyšší konverzi oproti zákazníkům, kteří pouze procházejí stromem kategorií.
Poznání svých zákazníků – díky statistikám o chování vašich zákazníků získáte inspiraci k vylepšení vaší stávající nabídky produktů a informací na e-shopu.
Dokonalý zážitek z nakupování – přehledné zobrazení produktů, kategorií a souvisejících článků v našeptávači zpříjemní vašim zákazníkům nakupování.
Co u Luigi’s Boxu ocení zákazníci
Po zadání klíčového slova do pole pro vyhledávání na e-shopu dostanou zákazníci už v našeptávači přehledně a na jednom místě výpis relevantních:- produktů,
- kategorií,
- značek a
- článků na související téma.
Našeptávač neboli automatické doplňování při vyhledávání představuje ideální místo pro nabídnutí speciálních akcí a oblíbených produktů. A v kombinaci s kvalitně nastavenou personalizací tvoří zdroj vyšších prodejů.

Které funkce u Luigi’s Boxu ocení majitelé e-shopů
- Rychlá vizuální zpětná vazba o stavu vašeho vyhledávání (kolik dotazů a které vedou ke konverzi, které dotazy vedou k irelevantním výsledkům aj.)
- Přehled o chování vašich zákazníků a správnosti zobrazení výsledků vyhledávání (co zákazníci hledají, co se snaží najít, jak vylepšit zážitek z vyhledávání, zda jsou výsledky vyhledávání v optimálním pořadí aj.)
- Podrobná analýza obsahu, která vám řekne, jak zákazníci najdou váš klíčový obsah, zda máte na e-shopu informace, které lidé hledají, zda tam máte nějaké překlepy a která klíčová slova vám na e-shopu chybí pro lepší dohledatelnost.
Našeptávač v praxi – na kterých e-shopech jsme aplikovali našeptávač od Luigi’s Boxu
Důležitost kvalitního vyhledávání jako celku vnímají také naši klienti, a proto jsme našeptávač nasadili na třech e-shopech: Spokojenypes.cz, Astratex.cz a Svet-svitidel.cz.
Nyní vypadá interní vyhledávání v našeptávači takto. Vyzkoušejte sami, jak se tam hledá.



Programia + Luigi’s Box = Spokojenypes.cz s mnohonásobně vyšší mírou konverze
Dříve měl e-shop Spokojený pes náš vlastní našeptávač i vyhledávání, avšak jednalo se pouze o standardní moduly, které nebylo možné dostatečně přizpůsobovat aktuálním potřebám majitelů a nabízenému sortimentu. Konverze byly, ale ani zdaleka ne takové, jako jsou nyní.
U vyhledávání nebyla nastavena personalizace a nepracovalo se se synonymy, gramatickými tvary slov a automatickými opravami překlepů. Výsledky tak zákazníkům nenabízely relevantní odpověď na jejich dotazy. A tak jsme se to rozhodli změnit.
Pro Spokojeného psa jsme sestavili několikafázový plán, který se skládal z těchto částí:
Náhrada standardního našeptávače tím od Luigi’s Boxu
Před spuštěním prvních změn jsme si stanovili jasný konverzní cíl: vložení zboží do košíku. A tento cíl byl po implementaci Luigi’s Box našeptávače splněn na výbornou. Došlo ke skokovému zvýšení původní konverze z vyhledávání na dvojnásobek.
Dále jsme využili výhod funkce FixIt, což nám umožnilo jednoduše a rychle napravovat chyby hledání, zejména vyhledávání s nulovými výsledky. Vedle toho jsme mohli čerpat z analytických dat Luigi’s Boxu pro pochopení zvyků nakupujících a následně také pro vývoj nového interního vyhledávání.
Náhrada standardního vyhledávání zcela novým řešením od Programie
V Programii jsme vytvořili zcela nové vyhledávání, které nahradilo náš původní systém. Nejednalo se o upgrade předchozí verze vyhledávání, ale o zcela nový software, který jsme dokonale přizpůsobili prodávanému sortimentu a zvykům uživatelů při hledání a filtrování na e-shopu. Díky těmto změnám stoupla konverze vložení do košíku opět na dvojnásobek.Nastavení personalizace u nového vyhledávání
Abychom mohli zákazníkům nabídnout opravdu relevantní a přesné výsledky vyhledávání, přidali jsme na e-shop personalizaci. Tu si jednoduše můžete představit tak, že i když různí návštěvníci webu hledají stejné fráze, téměř nikdy neobdrží shodné výsledky, nýbrž výsledky přizpůsobené na míru.
Vyhledávání se na základě toho chová ke každému návštěvníkovi e-shopu individuálně, což znamená, že reaguje na zvířata, která vlastní, na jeho transakční historii a prohlížené produkty. A přesně tímto přizpůsobením se nám povedlo míru konverze posunout dramaticky vzhůru.
Implementace automatických oprav překlepů
Počet konverzí se opět zvedl po zavedení automatických oprav překlepů na těchto místech:- v našeptávači (pod taktovkou Luigi’s Boxu),
- v interním vyhledávání (pod taktovkou Programie).
Podívejte se, kolik překlepů lidé udělají za jediný den například ve značce Calibra:
- calbra
- caliba
- calibara
- calibor
- calibr
- calibra
- calibral
- calibre
- calibri
- calibro
- calibrs
- calibry
- calibta
- alibra
- kalibra
- caibra
- calira
- calivra
- callibra
- calubra
- celibra
- cellibra
- clibra
- calebra
- caknilove
- csrnilove
- carlinove
- carnikove
- carnil
- carnilav
- carniloce
- carnilov
- carnilova
- carnilove
- carnilové
- carnilovr
- carnilovwe
- carnilowe
- carnilve
- carniove
- carnlove
- carnolove
- carnulove
- carnylove
Níže se můžete podívat na ukázku automatické opravy překlepů, kdy uživatel místo správného výrazu “granule calibra” zadal “grnule clibra” a i tak se mu zobrazily správné výsledky.

Vytvoření vlastního sofistikovaného systému přesměrovávání
Nyní pracujeme na vlastním systému přesměrování, který je obdobou funkčnosti FixIt od Luigi’s Boxu. Je ale jiný. V určitých oblastech, zejména v integraci a „grupování překlepů“ může být pro majitele e-shopů výhodnější. Více vám prozradíme po jeho spuštění, které je naplánováno na začátek července 2019.
Jaké zlepšení míry konverze se povedlo u Astratexu a Světa svítidel vám povíme příště ;-)
Chcete mít také e-shop, který bude pro vaše zákazníky uživatelsky přívětivý a nabídne jim relevantní informace? Napište nám a zvyšte konverze i na svém e-shopu.
Chcete se podílet na tvorbě inovativních řešení v Programia? Tak vzhůru k nám!