Programia - Tvorba e-shopů, shop, eShop, e-shop, B2C, B2B

MENUZAVŘÍT
Úvod Novinky Jak zvýšit konverze e-shopu? Představujeme nový modul: Přesměrování hledání

Jak zvýšit konverze e-shopu? Představujeme nový modul: Přesměrování hledání

12.11. 2019

Připadá vám, že už jste pro zvýšení konverzí udělali téměř vše? Nemusí tomu tak být. Stále totiž vznikají další a další možnosti, jak být ještě lepší a jak posouvat konverzní poměry svého e-shopu výše. Jednou z nich je nová funkčnost – přesměrování hledání. Zjistěte, na jakém principu tento nový modul funguje a jak s ním pracovat.

Přesměrování hledání se vyplatí. Proč?

Dejme si běžnou, každodenní situaci: koukáte se do statistik vyhledávání e-shopu a zkoumáte výsledky hledání, které nepřinesly odpověď a zákazníky neuspokojily. Hledali totiž něco, co neprodáváte, nebo něco, co v nabídce produktů prostě nemohli najít. No a odpovědí jim bylo velmi neoblíbené: „Nenalezeno.“ V tuto chvíli zákazník obvykle odchází jinam.
Typicky se jedná o hledání těchto výrazů:
  • značek, které v portfoliu nemáte,
  • konkurenčních produktů, které neprodáváte,
  • často se vyskytujících překlepů,
  • slov, která se evidentně netýkají konkrétního zboží (reklamace, prodejna, cena dopravy, výdejní místa).
Co s tím? Můžete to nechat plavat, nebo tomu jít naproti a konkurenci nechat o krůček za sebou. Máme jednoduché řešení, které vám rozzáří oči při příštím pohledu do statistik: modul s názvem Přesměrování hledání. Váš internetový obchod vám vydělá víc a stane se ještě příjemnějším místem pro návštěvníky.

Jak funguje modul Přesměrování hledání aneb jak zvýšit konverze

V administraci vám pod sekcí Marketing přibude nová položka Přesměrování hledání. Díky ní můžete přidávat, editovat a mazat pravidla pro přesměrování (výraz, URL, vysvětlující text a alternativní názvy).
Přesměrování je izolované pro každou z vašich jazykových verzí, abyste stejný hledaný výraz mohli směrovat na různé URL adresy (například produkt v češtině nebo polštině má jinou URL adresu). A co je také velmi praktické, URL adresy pro přesměrování mohou vést jak dovnitř vašeho e-shopu, tak mimo něj, tedy kdekoliv do prostředí internetu. To znamená, že přesměrování není vázáno přímo na vaši doménu.
Níže vidíte, jak vypadá přesměrování hledání v administraci včetně sloupce Importováno, který vám vždy jasně řekne, zda jsou data importována z jiného modulu, jiného systému nebo zadána ručně.
Přesměrování hledání v administraci

3 konkrétní příklady z e-shopu SpokojenyPes.cz

Příklad č. 1 – hledání neprodávané značky

Ukázalo se, že lidé ve vyhledávání zadávají různé značky chovatelských potřeb, například Bravecto, i když je e-shop neprodává. SpokojenyPes.cz ale místo toho, aby nechal zákazníky při tomto hledání neuspokojené s tradiční hláškou, že nic nebylo nalezeno, nebo je nutil k opakovaným pokusům o vyhledání, jim poskytne informaci, že toto zboží nemá, ale že jim může nabídnout jiné, možná podobné alternativy. A to vše prostřednictvím přesměrování hledání.
Je to férový způsob, jak zákazníkům říct, že něco nemáte. Minimálně tímto způsobem rovnou zjistí, že mohou jít hledat jinam, nebo si třeba vyberou nějakou alternativu z vašeho e-shopu – a to je cíl.
Takto se zobrazují výsledky vyhledávání na e-shopu po přesměrování hledání.
Zobrazení výsledků po přesměrování
Níže se můžete podívat na ukázku pravidel pro přesměrování konkrétního názvu. Všimněte si, že ve sloupci Alternativní názvy jsou uvedeny překlepové varianty, které lidé často omylem vloží do vyhledávání namísto správného názvu značky. Tyto alternativní názvy lze kdykoliv rozšiřovat.
Pravidla pro přesměrování
A jak to celé funguje?
Zákazník zadá do vyhledávacího pole správný název Bravecto nebo některý z překlepových názvů, dejme tomu Brawecto. Zmáčkne Enter a ejhle. Dříve než se spustí modul Vyhledávání s výrazem, na který by se zřejmě nic nenašlo, podívá se systém do databáze modulu Přesměrování hledání a pokud v něm najde zákazníkem zadaný výraz (Bravecto, Brawecto nebo kterýkoliv jiný překlepový výraz) vezme si URL adresu z pole Přesměrovat na URL a vypíše stránku odpovídající této URL. Modul Přesměrování hledání má ve vykonávání vždy přednost před modulem Hledání (přepisuje pravidla obvyklého).
Přesměrovaná URL obvykle směřuje do vyhledávání nebo na stránku nějaké kategorie, klidně i s automaticky zapnutými filtry (optimální URL si připravíte dopředu klikáním na e-shopu, zapínáním filtrů atp.).
Za povšimnutí stojí sloupec Popis – vysvětlující text, který je plně editovatelný a pracuje s předdefinovaným textem – šablonou. Tu lze rovněž editovat a díky ní je navíc možné nahradit zástupné znaky správným, nikoliv překlepovým názvem značky. Finální text se může lišit pro každý hledaný výraz.

Příklad č. 2 – hledání mimo sortiment

SpokojenyPes.cz zjistil, že lidé na e-shopu často hledají slovo „prodejna“. Jak to vyřešil? Nabídl jim co nejrelevantnější odpověď.
Odpověď na dotaz typu prodejna
Jistě si dovedete představit spoustu dalších vyhledávacích dotazů podobného typu, jako jsou například kontakt, reklamace, doprava, soutěž, objednávky, poškozený, vrácení, výměna…

Příklad č. 3 – hledání psích plemen

Jak vyplynulo ze statistik, krmivo se často hledá podle názvu psího plemena. Problémem ale bylo, když jej zákazníci v nabídce sortimentu nemohli najít. SpokojenyPes.cz to vyřešil elegantním způsobem. Názvy plemen vyexportoval i s jejich URL adresami do modulu Přesměrování hledání. Však si sami zkuste na e-shopu SpokojenyPes.cz vyhledat třeba plemeno Francouzský buldoček.

Jak modul Přesměrování hledání získat a jak s ním pracovat?

  1. Objednejte si nasazení modulu u Programie.
  2. Realizace standardní funkčnosti by měla být rychlá (pokud zůstanete u ručního plnění a nebudou se v první fázi realizovat pravidelné importy z jiných modulů nebo systémů).
  3. Sledujte statistiky měsíčního/tříměsíčního hledání a začněte postupně vytvářet pravidla pro přesměrování od statisticky nejvýznamnějších výrazů, které vaše hledání nedokáže uspokojit (například značky které neprodáváte, ale hledá je denně spousta lidí), až po ty méně frekventované.
  4. Přesměrování věnujte každý den přibližně 10-20 minut po dobu minimálně 2-3 měsíců a výsledky budou opravdu vidět. Vaše srdce poskočí, až uvidíte, jak se vám lepší konverze z vyhledávání prostě jen tím, že jste vhodnými alternativami uspokojili spoustu zákazníků, kteří nemuseli hledat jinde. Pamatujte, že dobrý obchodník nezná slovo nemám nebo neumím, ale umí nabídnout alternativy.

Přesměrování hledání je opravdu jednoduché

Otázka jednoho z klientů: „A co když tu značku začneme prodávat a máme na ni nastaveno přesměrování? Máme pak vytvořit nějaké nadpravidlo nebo jak to řešit?“ Odpověď: „Tak to původní pravidlo prostě vymažete a je to.“ Věci přece nemusí být složité, aby fungovaly správně :-)
A pamatujte na důležitou věc – jedno konkrétní pravidlo sice zabere chviličku vašeho času, ale pak za jediný rok obslouží stovky zákazníků, aniž byste s tím měli jakoukoliv další práci.
Rozhodli jste se své konverze také vyzdvihnout do výšin? Jsme připraveni.
Umíme toho ale ještě mnohem víc: